History of Field Practices in Cuba. Biology-Geography career case study

Main Article Content

Laura Bonilla Díaz
Luis Ángel Pérez Mujica

Abstract

The field practice constitutes a potential during the initial training of teachers of the Biology-Geography career, which has a long tradition within the pedagogy, and particularly, in the Cuban school. Several authors in Cuba recognize the excursion and field practice as forms of organization, establish a synonymy in their form and content and highlight the value they have for the study of Natural Sciences. The aim of the work presented is to analyze, through the documentary review, how the field practice has been treated historically in Cuba. It is concluded that in these moments and from transformations made in the study plans of the Biology-Geography career, the field practice is developed as a systemic process and as an integrating discipline in the natural and social environment, of vital importance in the preparation of the future professionals of this career.

Article Details

How to Cite
Bonilla Díaz, L., & Pérez Mujica, L. Ángel. (2018). History of Field Practices in Cuba. Biology-Geography career case study. Forestry and Environmental Sciences, 3(1), 78–88. Retrieved from https://cifam.upr.edu.cu/index.php/cifam/article/view/103
Section
Scientific Original Article

References

Barraqué, G. (1996). Metodología de la Enseñanza de la Geografía. La Habana: Pueblo y Educación.

Bosque, R. (2002). La Excursión docente en la Educación Primaria: una propuesta para el perfeccionamiento de su realización (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona». Facultad de Educación Infantil, La Habana.

Bosque, R. (2004). Fundamentos básicos para la realización de la excursión docente en las Ciencias Naturales. La Habana. Recuperado a partir de www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/Referencias .

Bunge, M. (2000). La investigación científica: su estrategia y filosofía. Buenos Aires. Siglo XXI. Recuperado a partir de https://www.scribd.com/document/58600342/Mario-Bunge-La-Investigacion-Cientifica.

Castro, F. (1960). Discurso pronunciado en el XX aniversario de la Sociedad Espeleológica de Cuba. Sociedad Espeleológica de Cuba.

Cuétara, L. R. (1989). Prácticum de estudio de la localidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Giral, G., & Artiles, O. (2009). El trabajo de campo físico geográfico: un aporte al desarrollo de la escuela pedagógica del Varona. Presentado en Evento Graciela Barraqué.

Giral Gutiérrez, A. (1988). Sistema de excursiones escolares para Geografía Física Escolar en Cuba (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico «Lenin, Moscú».

Hernández Peña, A., Martínez Pérez, C., Torres Torres, I., & Hernández Pérez, L. (2012). La enseñanza-aprendizaje de la Botánica II mediante la excursión. Ciencias Holguín, 18(3). Recuperado a partir de http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/670

Iglesias, L. (2012). Modelo didáctico para el perfeccionamiento del proceso de práctica de campo en la formación inicial de la carrera BiologíaGeografía en la Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» (Tesis de Doctorado (inédita)).

Lamadrid, M. J. (1992). Metodología para la realización de las prácticas de campo físico-geográficas (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona», La Habana.

López, M., Corrales, D., & Miranda, C. M. (1976). La Dirección de la actividad cognoscitiva. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí, J. (1976). Escritos sobre Educación. La Habana: Ciencias Sociales.

Martín Viaña, V., & Nápoles, S. (1986). Metodología de la enseñanza de la Botánica para las escuelas pedagógicas. La Habana: Ciencias Sociales.

Pérez Capote, M., Cuétara López, R., & Ginoris Quesada, O. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía de Cuba l. La Habana: Pueblo y Educación.

Vianeke Agostinho, F., & Giral Gutiérrez, A. (2014). Necesidad de las excursiones para el estudio de la Geografía física en el Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Benguela Angola. Presentado en IX Taller Internacional Pedagogía do Enseñanza Superior´ Universidad 2014, La Habana.