Group of activities to favor the environmental education in the students of fifth degree with mental delay of the special school Isidro Barredo Díaz of the municipality Consolación del Sur

Main Article Content

Diana Laura Rodríguez Lezcano
Javier Anulfo Martínez Páez

Abstract

The development of environmental education contributes to the acquisition and construction, individually and collectively, of knowledge and skills for the transformation of the forms of relationship between human societies and natural systems. For this it is necessary to modify actions and forms of coexistence, including the development of values and attitudes. So it was proposed to develop a set of activities to promote environmental education in fifth-graders with mental retardation of the special school «Isidro Barredo Diaz» Consolación del Sur municipality. It was evidenced the presence of irresponsible behaviors that attempt against the care and protection of the environment, among the most notorious were found: they take points to the pencils on the tables, they throw papers out of the basket, they throw waste of the snack in the outer areas They do not take care of the cleanliness of the premises and there are marked rates of violence between them and with the environment. During the investigation, different theoretical, empirical methods and statistical procedures were used that allowed a scientific study of the research object to answer the problem. The set of activities and their application in educational practice allows favoring the development of environmental education in students and enhance knowledge, ways of acting positively to the environment.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Lezcano, D. L., & Martínez Páez, J. A. (2018). Group of activities to favor the environmental education in the students of fifth degree with mental delay of the special school Isidro Barredo Díaz of the municipality Consolación del Sur. Forestry and Environmental Sciences, 3(1), 50–66. Retrieved from https://cifam.upr.edu.cu/index.php/cifam/article/view/107
Section
Scientific Original Article

References

Akudovich, Svetlana, A. (2004). Fundamentos del proceso de diagnóstico de la Zona de Desarrollo Próximo de los alumnos con retraso mental leve en el contexto del diagnóstico escolar. (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Betancor, L. (2009). Urbanismo y Sustentabilidad. Toda Arquitectura. Disponible en: http://www.todoarquitectura.com/v2/noticias/o7. Acceso en: 05/2009.

Bravo Bravo, R. (2009). Alternativa pedagógica para desarrollar la educación ambiental de los niños y niñas de quinto grado con desviaciones afectivo conductuales. (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Especial). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» de Pinar del Rio. Cuba.

Campistrous, L y Rizo, C. (1999). Indicadores de investigación educativa. Desafío escolar. Revista Iberoamericana de Pedagogía, vol.36, núm. 99, p p. 33- 49.

Estévez Arias, Y. (2015) La superación de los maestros de Educación Primaria en la realización de las adaptaciones curriculares para los alumnos con retraso mental. (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» de Pinar del Rio.

Ferreira, R. L. (2002): Representaciones sociales de medio ambiente y educación ambiental de docentes universitarios (as). Tópicos en Educación Ambiental, 4 (10), 37-49.

Márquez García, Y. (2010). Sistema de actividades para contribuir al desarrollo de la educación ambiental en los alumnos de quinto grado. (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Primaria). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» de Pinar del Rio. Cuba.

Ortega Rojas, E. (2011) Sistema de actividades extradocentes para contribuir a la Educación Ambiental en los estudiantes de 1er año de la especialidad Construcción Civil en el Centro Politécnico: «Basilio Caraballo Domínguez». (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Especial). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive» de Pinar del Rio. Cuba.

Puerta de Armas, Y. G. (2010): «Creemos en la Esperanza»: una propuesta de Educación Ambiental para el desarrollo sostenible desde la educación popular. http://www.santiago.cu/hosting/bioeco/otras%20paginas/Programa%20por%20comisiones.htm. Acceso en: 06/2010.

Lezcano Gil, A.M (2015) Estrategia de educación ambiental en la comunidad «Raúl Maqueira» del municipio Consolación del Sur en la provincia Pinar del Río, Cuba. (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en «Gestión Ambiental» Mención: Educación Ambiental Comunitaria.